מרחב משותף
הנציבות תומכת ביוזמות שיש בהן יצירת מרחבי שיתוף על צירים שונים: דת, לאום, אתניות, זהות מינית, מוגבלות, וכיוב'
מרחב משותף תשפ"ד
בשנת הלימודים תשפ"ד תמכה הנציבות לשוויון מגוון וקהילה בפרויקטים שונים ברחבי הקמפוס. הפרויקטים נעשו ביוזמת ובהפעלת היחידות השונות, ועסקו בגיוון מזוויות שונות בדגש על הקמפוס כמרחב משותף שמאחד את כל האוכלוסיות. רשימת הפרויקטים שהתקיימו בתשפ"ד:
- קורס ״אמנות פלסטינית בשדה המקומי - מסוף המאה ה 19- ועד היום". הקורס עסק בתולדות האמנות הפלסטינית לאורך המאה העשרים ועד היום: מפועלן ופועלם של אמניות ואמנים פלסטינים בסוף המאה ה 19- ובמחצית הראשונה של המאה העשרים, דרך האמנות האקטיביסטית של שנות השבעים ועד השידוד שחל עם מעבר המאה ועד היום. הקורס חשף את הסטודנטים לתחום ידע שכמעט ואינו נחקר ונלמד בישראל וקיים עיוורון לגביו הן בחברה היהודית והן בחברה הערבית וכלל כשלושה סיורים.
בצילום: סיור בתערוכה של מאי דעאס בבית האמנים בתא, יולי 24 , אוצרת שלי ליבוביץ
בצילום: סיור בתערוכה ״טרנזיט״ בגלריה הלובי- מקום לאמנות. אמניות מציגות: נסרין אבו בכר, אירם אגברייה, שמס הווארי זועבי, יולי 24 , אוצרים: סאהר מיערי ואורית מור. הסיור בתערוכה עם ליאור גריידי.
- תופסי האורית: לימוד ומחקר של כתבי הקודש של ביתא ישראל. תכנית חדשנית פורצת דרך לתואר שני בחוג למקרא באוניבריסטה . התכנית מיועדת לסטודנטים בני ובנות ביתא ישראלי (יהדות אתיופיה) ולאחרים המתעניינים בכך. הסטודנטים לומדים לחקור את כתבי הקודם של ביתא ישראל אשר נשמרו על ידי הקהילה ומנהיגיה מאות רבות של שנים ואת תרבותם ותרומתם להיסטוריה ולתרבות היהודית. התכנית מכוונת להגדיל את נוכחותם של לימודי יהדות אתיופיה, המחקר האתיופי, ולהגביר את מספרם של אתיופים ישראלים באקדמיה. הנציבות תמכה בקורס "שטות שדה לאיסוף מסורות בעל פה: הדרכה באיסוף נתונים" ובשני ימי צילום ומפגש עם הקייסים" במסגרת התכנית.
- פרויקט תיאטרון קהילתי-חברתי ליצירת 'מרחב משותף': מגוון ושוויון בקהילת הקמפוס. פרויקט מעשי של תיאטרון קהילתי-חברתי של כ- 15 מפגשים, כתהליך למידה התנסותי, שבסיומו אירוע/מופע בקהילה. הפרויקט התמקד במפגש עם ה"אחר" בקהילת הקמפוס, באופני התהוותן של מערכות יחסים באמצעים אמנותיים-תיאטרוניים. מדיום התיאטרון הפגיש נציגי.ות קהילות שונות בקמפוס -יהודים/ערבים, א/נשים עם מוגבלויות - לתהליך משותף ובסיומו, התקיים מפגש חי ודיאלוגי עם קהל.
- "אנחנו המקום إحنا المكان" - פרויקט תיאטרון ערבי-עברי שותפות יהודית-ערבית במרחב הקמפוס.
- "גבולות حدود" - פרויקט תיאטרון לסטודנטים.ות מרחבי הקמפוס עם צעירים.ות על הרצף האוטיסטי.
סרטון סיכום שנת לימודים במסלול לתיאטרון קהילתי בחוג לאמנות התאטרון: אנחנו המקום إحنا المكان" ו "גבולות حدود".
- קורס משותף של סטודנטים.יות לעבודה סוציאלית ושורדי ושורדות שואה. קורס אשר משלב למידה של סטודנטים וסטודנטיות במהלך לימודי התואר השני בבית הספר לעבודה סוציאלית (כ-20 סטודנטים.יות) יחד עם שורדי ושורדות שואה בגיל השלישי והרביעי לחייהם (כ-20 שורדים.ות).
בצילום: מפגש סיום קורס סטודנטים.יות ושורדי ושורדות שואה בביה"ס לעבודה סוציאלית
הקורס עומד בהלימה עם ערכיה של אוניברסיטת תל אביב, כאוניברסיטת מחקר ציבורית, המחויבת למתן הזדמנויות לחיבורים בין צורות מגוונות של ידע ועידוד שיתופי פעולה בין קבוצות חברתיות שונות. מרחב השיתוף בקורס התקיים על שני צירים משמעותיים - האחד - ציר הגיל, הבולט במפגש בין הסטודנטים.יות לבין הקשישים.ות. והשני - ציר החשיפה לטראומה, ביחס לטראומת השואה. כאשר בני ובנות הדור הראשון הם אלה שחוו את הטראומה על בשרם.ן, ואילו הסטודנטים.יות, מעצם היותם.ן חלק מהחברה הישראלית, נמצאים במעגלי הדף רחוקים יותר, אך עדיין מושפעים מהשלכות השואה שנוכחת כחלק בלתי נפרד, מודע ולא מודע, בנרטיב הישראלי.
- מפתח مفتاح: כתב עת לקסיקלי למחשבה פוליטית וסדנת העריכה והמחקר במדעי הרוח והתרבות. מפתח הוא כתב עת מקוון למחשבה פוליטית, היוצא לאור במסגרת בית הספר למדעי התרבות והפקולטה למדע הרוח באוניברסיטת תל אביב. הוא מיועד לפיתוח דיון ביקורתי ויצירתי במושגי השיח הפוליטי העכשווי. התהליך של הפיכת מפתח לכתב עת דו-לשוני, מפתח-مفتاح, פותח פוטנציאל משמעותי להעמקת ולהרחבת אותו מרחב משותף. הנציבות לשוויון, מגוון וקהילה תומכת בהעמקת המרחב הדו לשוני המשותף ע"י סיוע ביצירת כנסים נוספים בערבית ובעברית ופתיחת האפשרות למחקר ולמחשבה דו-לשונית, המקבלת לתוכה את כל קהילות האוניברסיטה.
בצילום: כתב העת מפתח مفتاح - כתב עת דו לשוני
- חונכות במכינה למתקבלים חדשים מהחברה הערבית בפקולטה לניהול. המתקבלים החדשים קיבלו ליווי על ידי סטודנטים יהודים וערבים לאורך שבוע המכינה בפקולטה, ובפרט במפגשים בהם על המתקבלים לסכם הרצאות ולפתור תרגילים.
- קורס "קריאה סוציולוגית בספרות ערבית" - הקורס התמקד בהיבטים הסוציולוגים של הספרות הערבית, עם דגש על ספרות פלסטינית. הנציבות תמכה בהעסקת עוזר.ת הוראה פלסטיני.ת ובכך תמכה בהוראה משותפת עם "שותף ילידי" מהקהילה הפלסטינית, כאמצעי ליצירת אותו גשר ועל מנת להתקרב, גם בהקשר של יחסי אי שוויון, לסיטואציה של דיבור עם ולא דיבור על האחר .
- תמיכה במימד הדו לשוני דרך תרגום סימולטני במהלך מרבית השיעורים ותרגום מקצועי של תוכן אקדמי בקורס واح د.ة ع ל אחד.ת העוסק בקשר שבין חוויות החיים של יהודים.ות ופלסטינים.ות בארץ, לבין סוגיות בסוציולוגיה פוליטית, אי שוויון חברתי ופוליטיקה של מרחב ושפה.
- קורס "נפגשנו ללמוד יחדיו". הקורס עוסק בהיכרות עם התמודדות נפשית והחלמה בבריאות הנפש מנקודות מבט שונות ומבוסס על מפגש בין סוגי ידע ובין משתתפים במרחב למידה משותף ומשתף. הנציבות תמכה בהרחבת צוות ההוראה בקורס שילמד וילווה את קבוצת המשפחות וקבוצת המתמודדים. משתתפי הקורס כללו שלושה קהלי יעד המייצגים גופי ידע שונים: סטודנטים.יות לעבודה סוציאלית בתואר השני, בני משפחה של אנשים המתמודדים, אנשים בעלי ידע מניסיון אישי עם התמודדות נפשית.
- תחרות בסיס משותף أساس مشترك Common Grounds. יוזמה של אתר 'אורבנולוגיה', של המעבדה לעיצוב עירוני בביה"ס לסביבה ומדעי כדור הארץ באוניברסיטת תל אביב בתמיכת הנציבות לשוויון, מגוון וקהילה. התחרות היתה פתוחה לכל הסטודנטיות והסטודנטים, מכל הפקולטות, החוגים והמחלקות באוניברסיטה והזמינה אותם.ן להגיש עבודות הבוחנות את הבסיס לקיום משותף, עוסקות בתנאים ובאפשרות לחיים יחד במרחב משותף, ומבקשות לחשוב מחדש את המושגים שבעזרתם אפשר לדמיין עתיד משותף.
לפרטים נוספים ולרשימת העבודות הזוכות >>
- לוגיקה בפילוסופיה עברית-ערבית. תרגום תוך לימוד ולימוד תוך תרגום לעברית וערבית בקבוצות מעורבות דו-לשוניות של טקסט שימושי בנושא ליבה של לוגיקה בפילוסופיה שאינו קיים בערבית. תמיכה ביצירת חוברת קורס דו לשונית, מקומית ומוערת במסגרת הוראה ומחקר (שת״פ דיסציפלינרי ושת״פ בינלאומי).